Vi strävar efter ett så resurseffektivt återvinningssystem som möjligt, där inte bara andelen plast som återvinns till hög kvalitet är stor, utan där återvinningen också har så liten klimatpåverkan som möjligt. Ett effektivt system innebär låga utsläpp per ton återvunnen plast.
Vi har ett tydligt klimatmål:
Till 2030 ska vi ha minskat de klimatpåverkande utsläppen per ton återvunnen plast med 80 procent jämfört med basåret 2020.
För att nå målet arbetar vi på flera fronter, där transporter är ett prioriterat område.
Fossilfria in-transporter till 2026
Vi arbetar tillsammans med NPA (Näringslivets Producentansvar) för att våra in-transporter, som levererar plast till Site Zero, ska vara fossilfria senast den 1 januari 2026. Redan idag kör flera av transportörerna helt eller delvis fossilfritt, och vi arbetar för att teckna nya avtal med krav på HVO100 eller motsvarande med resterande.
För transportörer med en kundbas där få andra kunder efterfrågar fossilfria alternativ behöver vi också hitta sätt att säkerställa att de tankar biodrivmedel motsvarande det transportarbete de utför för vår räkning. Rätt volymer och rätt rapportering ska säkerställas med hjälp av en oberoende tredjepartscertifiering.
Att gå mot fossilfria in-transporter är en nödvändig del i arbetet mot vårt klimatmål, något som i sin tur bidrar till att stärka våra sorteringskunders klimatprestanda.
Utmaningar med utgående transporter
Att ställa om våra utgående transporter är mer utmanande, eftersom vi är beroende av internationell infrastruktur och utvecklingstakt. Vissa transportörer erbjuder vägtransporter på biodrivmedel, och tågtransporter för vissa sträckor, men det är inte tillräckligt utbrett.
Medan vi utvärderar multimodala lösningar och förhandlar fram nya fossilfria avtal använder vi CarbonGo, en s.k. inset-lösning. Det innebär att vi möjliggör för andra transportörer att köra på motsvarande mängd förnybart drivmedel som för de körningar vi ännu inte lyckats ställa om. Detta bidrar till minskade utsläpp från sektorn som helhet. Vi får rapporter om den klimatnytta som lösningen genererar, vilket hjälper oss att följa upp och redovisa vårt arbete. I detta samarbetar vi med Energifabriken, som levererar bränslen med certifierad spårbarhet, ursprung och råvara. Bränsleprodukten är certifierad enligt International Sustainability & Carbon Certification, och inset-lösningen är tredjepartsgranskad av DNV.
Att använda en inset-lösning är ett viktigt komplement medan vi arbetar vidare med att ställa om våra egna utgående transporter.
Effektivare transporter med returflöden
För att undvika tomma lastbilar på vissa sträckor har vi startat ett samarbete med en transportör som kör lastbilar på flytande biogas mellan Sverige och Baltikum. Lastbilarna transporterar andra kunders varor till Sverige, och tar med vårt material tillbaka och lämnar hos våra återvinnare i den regionen. Detta samarbete är ett bra exempel på hur vi tillsammans med andra med höga klimatambitioner, kan optimera transportflöden och minska utsläppen.
Klimatmålen 2030
Transportbehovet kommer att öka framöver till följd av större insamlade volymer. Volymerna väntas öka dels för att fastighetsnära insamling implementeras fram till 2027, dels för att fler plastförpackningar som felaktigt har slängts i restavfallet kommer sorteras ut. För att nå vårt mål om 80 procent minskade utsläpp per återvunnet ton till 2030, måste vi fortsätta effektivisera och ställa om när det gäller transporter.
Detta arbete är en viktig pusselbit i vår klimatfärdplan, som kommer guida oss mot vårt långsiktiga mål.
Läs mer om vårt hållbarhetsarbete i vår hållbarhetsrapport:


![fc iso9001 14001 45001_swedac-white[9]](https://www.svenskplastatervinning.se/wp-content/uploads/fc-iso9001-14001-45001_swedac-white9.png)