Under 2023 lanserades en helt ny plastförpackning på den svenska marknaden: SKONA-flaskan, gjord av 95 procent återvunnen plast från svenska hushåll. Projektet att ta fram den cirkulära förpackningen var ett framgångsrikt samarbete inom hela kedjan, och visar att cirkulära plastförpackningar är möjliga.
”Vårt flaggskepp för cirkulära plastförpackningar”
Den nya SKONA-flaskan presenterades av Svensk Plaståtervinning och ICA under våren 2023. Plasten i förpackningen har källsorterats av konsumenterna, sorterats på Site Zero, återvunnits av våra partners och slutligen omvandlats till nya plastförpackningar.
Karin Jawerth, Packaging Manager på ICA, berättar stolt att SKONA-flaskan speglar deras vision om cirkulära materialflöden.
”ICA har som mål att alla våra plastförpackningar ska vara förnybara eller producerade med återvunnen råvara senast 2030. Det här går precis i linje med det. SKONA-flaskan har blivit vår role-model och flaggskepp för cirkulära plastförpackningar”, säger Karin Jawerth.
Hon berättar vidare att det fanns en oro kring hur konsumenterna skulle motta den nya förpackningen i och med att den bytt färg från vit till grå.
”Vi gjorde flera kundpaneler och testade konsumenternas reaktion på den nya förpackningen. Vi var osäkra på om den nya färgen skulle tilltala. Men när de fick ta del av historien bakom den grå färgskalan och miljöfördelarna med detta så var det positiva tongångar. Då vågade vi”, säger Karin Jawerth.
Hon menar vidare att kommunikationen av den nya grå färgen var viktig vid lanseringen. Det behövdes, och behövs fortfarande, ett kommunikativt arbete för att normalisera den gråa färgen som blir när återvunnen plast som inte är färgsorterad används.
”Vi kommunicerade på olika sätt, i butik, på webben, i digitala kanaler, via artiklar och så vidare, för att berätta varför den nya förpackningen var grå. Vi formulerade huvudbudskapet ”Grått är det nya gröna” i samband med lanseringen och det har fungerat bra”, berättar Karin Jawerth.
När det inte ställs krav på specifik färg ökar tillgången på återvunnet material vilket gör att ICA vill fortsätta på det spåret.
”Vi vill fortsätta använda återvunnen plastråvara, framför allt inom near food segmentet, som exempelvis tvättmedel, där en förbrukad förpackning verkligen kan bli en ny förpackning igen, ” säger Karin Jawerth.
Den cirkulära plastförpackningen hade inte varit möjlig utan partners i kedjan, så som AVL (Aage Vestergaard Larsen A/S) som har tvättat och granulerat materialet, och Nopa Nordic som har producerat den nya tvättmedelsflaskan.
Vad händer nu?
Karin Jawerth menar att det finns potential för andra produkter att göra samma cirkulära resa.
”Vi arbetar med den här utvecklingen hela tiden. Det kommer lagkrav på återvunnen råvara framöver och det är viktigt att vara i fas då. HDPE och PP är bra materialval för applikationerna i near-food segmentet, då använder vi inte livsmedelsgodkänt återvunnet material i onödan”, poängterar Karin Jawerth.
Hon berättar att samarbetet med Svensk Plaståtervinning har varit avgörande för den cirkulära plastförpackningen.
”Svensk Plaståtervinning har haft en jättestor roll, de har hållit ihop allt och deras sortering med så pass fina fraktioner har varit en avgörande för det fina resultatet. De har också spårbarhet och kontroll på kedjan så vi vet att det är plast från Motala som används för våra produkter”, avslutar Karin Jawerth.